Úvod Vitamín A

Vitamín A

Vitamíny jsou pro zdraví člověka nezbytné. Stejně jako ostatní látky, dostávají se do organismu především prostřednictvím potravy. Každý z vitamínů je prospěšný určitým způsobem. Ne jinak je to i s vitamínem A. Doporučujeme : Vitamín A na pleť, který redukuje vrásky.

K čemu je důležitý vitamín A?

Pod pojmem „vitamín A“ si lze představit skupinu látek, které mají podobné chemické složení. Nejaktivnější je tzv. retinol (vitamín A1). Předstupni vitamínu A by se daly nazvat (provitamíny) karotenoidy, je jich asi 600, ale pro člověka mají asi největší význam beta karoten, lutein a lykopen. Z karotenoidů si organismus člověka dokáže vitamín A vyrobit sám a to především v tenkém střevě a v játrech.

Největší vliv má vitamín A na zrak. Díky němu člověk vidí dobře za šera a správně rozeznává barvy. Kromě toho zajišťuje růst, vývoj, kvalitu a funkčnost sliznic, kostí a krvetvorby. Ovlivňuje spermie a vajíčka, je potřebný pro správný vývoj plodu. Určitým způsobem se podílí na ochraně proti nádorovému bujení, zvláště karotenoid lykopen.

Co se může stát při nedostatku vitamínu A?

Nedostatek vitamínu A se projevuje poškozením tkání. Zejména tam, kde jsou buňky aktivní a dělí se. Příznaky mohou být různé a největší škodu lze pozorovat především na vlhkých částech – sliznicích. Mezi symptomy avitaminózy A patří:

  • Ztráta chuti
  • Zpomalení nebo zastavení růstu
  • Šeroslepost
  • Porucha imunity
  • Vysychání sliznic

Při vysychání sliznice v očích dochází k poškození rohovky, což může vést až k oslepnutí. Při vzniku mnoha chorob se podílí nedostatek vitamínu A, mezi jinými jde např. o aterosklerózu a různé karcinomy. Mezi nejhorší důsledky nedostatku vitamínu A patří:

  • Poruchy tvorby kostí.
  • Nervové poruchy
  • Smrt

V civilizovaných zemích jde o ojedinělé případy, týká se to spíš rozvojových zemí, kde je avitaminóza celkem častá.

Může dojít k předávkování vitamínu A?

Ano, k tomu skutečně může dojít. Vitamín A má určité rozmezí potřebné denní dávky. K přehledu slouží následující tabulka.

  • děti do 3 let 0,4 mg
  • děti 4-6 let 0,5 mg
  • děti 7 - 10 let 0,7 mg
  • nad 10 let 1 mg
  • těhotné ženy 1,2 mg
  • kojící ženy 1,6 mg.

Jde o doporučené denní dávky, které lze bez rizika překračovat dvoj až troj násobně.

Vysoké dávky vitamínu A jsou pro organismus toxické. V případě gravidity mohou být velmi nebezpečné, protože mohou poškodit vývoj končetin plodu. V těhotenství je lépe se vždy o užívání jakýchkoliv vitamínů, léků i přírodních produktů poradit s lékařem.

Pokud lze uvažovat o předávkování vitamínem A, přichází v úvahu jeho užívání v podobě léků a to po dobu několika měsíců v desetinásobné míře doporučené denní dávky. Jednorázově by musela být dávka až stonásobná. Z jídla je předávkování fakticky nemožné, muselo by jít výhradně a každodenně o konzumaci potravin obsahujících vyšší dávky vitamínu A, např. játra.

 

 

 

Předávkování se projevuje:

  • apatií
  • nevolností a zvracením
  • suchou kůží
  • padáním vlasů
  • krvácením
  • poruchou vidění
  • bolestí kloubů

Předávkování provitamínů (karotenoidů) je nemožné. Při jejich zvýšeném přísunu lze pozorovat oranžové zabarvení kůže.



Další informace o zdraví a nemocech najdete na webech Únavový syndrom a Plané neštovice.

Jakým způsobem je pro člověka vitamín A dostupný?

Vitamín A se do organismu dostává především potravou, jak už bylo uvedeno výše. Zdrojem jsou nejen živočišné, ale i rostlinné produkty.

Živočišné (vitamín A) :

  • játra
  • mléčné výrobky
  • vaječný žloutek
  • rybí tuk
  • ryby (zejména úhoř) a rybí játra

Rostlinné (karotenoidy) :

  • zelenina – mrkev, petrželová a celerová nať, rajčata, paprika, špenát, kopr
  • ovoce – meruňky, švestky, ananas, broskve aj.

Ovoce a zelenina by se měly konzumovat nejlépe syrové, varem nad 180°C se ničí.

Kromě potravy lze při nedostatku vitamínu A užívat tablety, které jej obsahují. Více se však doporučují doplňky stravy, které obsahují karotenoidy. Na kůži a sliznice beta karoteny, na oči lutein a na ochranu proti nádorovému bujení lykopen i beta karoten. Takových prostředků je dnes k dostání velké množství, jde převážně o přírodní produkty obohacené o vitamín E nebo Zinek, které usnadňují vstřebávání a zachování těchto látek.

Karotenoidy se používají s velkým úspěchem i k výrobě krémů proti stárnutí, opalovacích i samoopalovacích prostředků.

Závěr

Vitamín A spolu s provitamíny (karotenoidy) hrají důležitou roli v budování, vývoji i ochraně lidského organismu. Obecně platí, že je lépe předcházet potížím, správnou skladbou jídelníčku. Zdraví prospěšná je hlavně čerstvá zelenina a ovoce. Žlutě, oranžově a červeně zabarvené plody většinou obsahují karotenoidy. Když se k tomu občas přidá nějaká ryba bude to jistě zdraví prospěšné a nakonec i chutné.


Diskuse (47 komentářů)

Vilém, (09. 05. 2013 06:53) Reagovat
[quote name="Štěpa"]Já se také domnívám, že v našich podmínkách to nehrozí. Jedině v případě, že by někdo držel extrémní dietu či hladovku. Jsou jiné vitamíny či minerály, které je třeba více si hlídat.[/quote]Extrémní nedostatek vitamínu a minerálů nám skutečně téměř nehrozí, ale menší nedostatek ano a i to způsobuje různé problémy, třeba jen únavu a málo energie, ale i to pociťujeme nepříjemně, ale často nevíme, že je to způsobené právě nedostatkem vitamínů, takže s tím nic neděláme.
Iva, (14. 05. 2013 06:26) Reagovat
[quote name="Zdena"]Hlídám, hlídám...Také mě děsí problémy s možným nedostatkem vápníku, takže od začátku těhotenství se na to zaměřuju.[/quote]Já jsem se toho také hodně bála, ale nakonec to tak hrozné nebylo. Čekala jsem, že mi těhotenství zkazí zuby kvůli vápníku, ale naštěstí to bylo v pohodě.
Linda, (16. 05. 2013 08:15) Reagovat
[quote name="Helena"]Zaměříte-li se na to v potravě, nemusíte do sebe cpát žádné doplňky.[/quote]Jak kdo...Když má někdo s nějakým vitamínem či doplňkem problém - s tím, že ho nadměrně vylučuje nebo mu z jiného důvodu chybí, myslím, že jsou potravinové doplňky na místě.
Milan, (11. 06. 2013 07:39) Reagovat
[quote name="Laura"]A jak se může z těla nadměrně ztrácet nějaký minerál, třeba to železo. To nechápu.[/quote]Existují různé poruchy, při kterých dochází ke špatnému zpracování nějakého minerálu či minerálů, jindy je to klasický nedostatek, který se dá napravit přijímáním potravin bohatých na určitý minerál.
Anička, (20. 06. 2013 05:42) Reagovat
[quote name="Sylva"]A berete v těhu nějaké potravinové doplňky na dočerpání vápníku a nebo se zaměřujete jen na stravu bohatou na vápník. Chystám se také otěhotnět, tak přemýšlím, jak si zajistit vápník. Myslím ale, že ve stravě by to mělo stačit. Nechci se zase cpát zbytečně nějakými potravinovými doplňky.[/quote]Já moc příznivcem potravinových doplňků nejsem. V těhotenství jsem se snažila jíst podle všech doporučeních a žádné potíže jsem neměla. Podle mě záleží, ale i na kvalitě zubů (které odnáší nedostatek vápníku nejhůř) před těhotenstvím.
Nový příspěvek
Copyright 2006–2019 © Vitamín-A.cz
Kontakty