Úvod Vitamín A

Vitamín A

Vitamíny jsou pro zdraví člověka nezbytné. Stejně jako ostatní látky, dostávají se do organismu především prostřednictvím potravy. Každý z vitamínů je prospěšný určitým způsobem. Ne jinak je to i s vitamínem A. Doporučujeme : Vitamín A na pleť, který redukuje vrásky.

K čemu je důležitý vitamín A?

Pod pojmem „vitamín A“ si lze představit skupinu látek, které mají podobné chemické složení. Nejaktivnější je tzv. retinol (vitamín A1). Předstupni vitamínu A by se daly nazvat (provitamíny) karotenoidy, je jich asi 600, ale pro člověka mají asi největší význam beta karoten, lutein a lykopen. Z karotenoidů si organismus člověka dokáže vitamín A vyrobit sám a to především v tenkém střevě a v játrech.

Největší vliv má vitamín A na zrak. Díky němu člověk vidí dobře za šera a správně rozeznává barvy. Kromě toho zajišťuje růst, vývoj, kvalitu a funkčnost sliznic, kostí a krvetvorby. Ovlivňuje spermie a vajíčka, je potřebný pro správný vývoj plodu. Určitým způsobem se podílí na ochraně proti nádorovému bujení, zvláště karotenoid lykopen.

Co se může stát při nedostatku vitamínu A?

Nedostatek vitamínu A se projevuje poškozením tkání. Zejména tam, kde jsou buňky aktivní a dělí se. Příznaky mohou být různé a největší škodu lze pozorovat především na vlhkých částech – sliznicích. Mezi symptomy avitaminózy A patří:

  • Ztráta chuti
  • Zpomalení nebo zastavení růstu
  • Šeroslepost
  • Porucha imunity
  • Vysychání sliznic

Při vysychání sliznice v očích dochází k poškození rohovky, což může vést až k oslepnutí. Při vzniku mnoha chorob se podílí nedostatek vitamínu A, mezi jinými jde např. o aterosklerózu a různé karcinomy. Mezi nejhorší důsledky nedostatku vitamínu A patří:

  • Poruchy tvorby kostí.
  • Nervové poruchy
  • Smrt

V civilizovaných zemích jde o ojedinělé případy, týká se to spíš rozvojových zemí, kde je avitaminóza celkem častá.

Může dojít k předávkování vitamínu A?

Ano, k tomu skutečně může dojít. Vitamín A má určité rozmezí potřebné denní dávky. K přehledu slouží následující tabulka.

  • děti do 3 let 0,4 mg
  • děti 4-6 let 0,5 mg
  • děti 7 - 10 let 0,7 mg
  • nad 10 let 1 mg
  • těhotné ženy 1,2 mg
  • kojící ženy 1,6 mg.

Jde o doporučené denní dávky, které lze bez rizika překračovat dvoj až troj násobně.

Vysoké dávky vitamínu A jsou pro organismus toxické. V případě gravidity mohou být velmi nebezpečné, protože mohou poškodit vývoj končetin plodu. V těhotenství je lépe se vždy o užívání jakýchkoliv vitamínů, léků i přírodních produktů poradit s lékařem.

Pokud lze uvažovat o předávkování vitamínem A, přichází v úvahu jeho užívání v podobě léků a to po dobu několika měsíců v desetinásobné míře doporučené denní dávky. Jednorázově by musela být dávka až stonásobná. Z jídla je předávkování fakticky nemožné, muselo by jít výhradně a každodenně o konzumaci potravin obsahujících vyšší dávky vitamínu A, např. játra.

 

 

 

Předávkování se projevuje:

  • apatií
  • nevolností a zvracením
  • suchou kůží
  • padáním vlasů
  • krvácením
  • poruchou vidění
  • bolestí kloubů

Předávkování provitamínů (karotenoidů) je nemožné. Při jejich zvýšeném přísunu lze pozorovat oranžové zabarvení kůže.



Další informace o zdraví a nemocech najdete na webech Únavový syndrom a Plané neštovice.

Jakým způsobem je pro člověka vitamín A dostupný?

Vitamín A se do organismu dostává především potravou, jak už bylo uvedeno výše. Zdrojem jsou nejen živočišné, ale i rostlinné produkty.

Živočišné (vitamín A) :

  • játra
  • mléčné výrobky
  • vaječný žloutek
  • rybí tuk
  • ryby (zejména úhoř) a rybí játra

Rostlinné (karotenoidy) :

  • zelenina – mrkev, petrželová a celerová nať, rajčata, paprika, špenát, kopr
  • ovoce – meruňky, švestky, ananas, broskve aj.

Ovoce a zelenina by se měly konzumovat nejlépe syrové, varem nad 180°C se ničí.

Kromě potravy lze při nedostatku vitamínu A užívat tablety, které jej obsahují. Více se však doporučují doplňky stravy, které obsahují karotenoidy. Na kůži a sliznice beta karoteny, na oči lutein a na ochranu proti nádorovému bujení lykopen i beta karoten. Takových prostředků je dnes k dostání velké množství, jde převážně o přírodní produkty obohacené o vitamín E nebo Zinek, které usnadňují vstřebávání a zachování těchto látek.

Karotenoidy se používají s velkým úspěchem i k výrobě krémů proti stárnutí, opalovacích i samoopalovacích prostředků.

Závěr

Vitamín A spolu s provitamíny (karotenoidy) hrají důležitou roli v budování, vývoji i ochraně lidského organismu. Obecně platí, že je lépe předcházet potížím, správnou skladbou jídelníčku. Zdraví prospěšná je hlavně čerstvá zelenina a ovoce. Žlutě, oranžově a červeně zabarvené plody většinou obsahují karotenoidy. Když se k tomu občas přidá nějaká ryba bude to jistě zdraví prospěšné a nakonec i chutné.


Diskuse (47 komentářů)

romca, (31. 01. 2012 10:31) Reagovat
:D :lol: :-) ;-) :P je to super
Světlana, (04. 09. 2012 10:04) Reagovat
Tolik radosti z vitaminu A?
Patrik, (15. 10. 2012 15:09) Reagovat
Já myslím, že když člověk jí všechno, není vegetarián, nebo se nezdravě nevyhýbá nějakým potravinám, nemusí řešit nedostatek nějakého vitamínu. Přirozenou stravou, do které samozřejmě patří i ovoce a zelenina, získá člověk vše.
Dáša, (01. 11. 2012 16:05) Reagovat
Přesně s tímto názorem se také ztotožňuju.:) Nejsem velký příznivce potravinových doplňků v případě, že člověk nemá problémy s imunitou či nedostatkem nějakého prvku v těle.
Míša, (13. 11. 2012 13:52) Reagovat
docela mě vyděsily příznaky, které člověk má, když nemá dostatek vitamínu A, ale domnívám se, že v našich podmínkách, to zase tolik nehrozí, zvlášť když člověk normálně jí, nebo ano?
Štěpa, (11. 12. 2012 08:52) Reagovat
Já se také domnívám, že v našich podmínkách to nehrozí. Jedině v případě, že by někdo držel extrémní dietu či hladovku. Jsou jiné vitamíny či minerály, které je třeba více si hlídat.
Denisa, (20. 12. 2012 14:40) Reagovat
Holky, hlavně si hlídejte vápník, když budete v těhotenství. Já to trochu podcenila a od té doby mám problémy se zuby. Pokud nebude přijímat dostatek vápníku, bude si ho miminko brát z vašich zásob, protože ho pro svůj vývoj potřebuje hodně.
Zdena, (09. 01. 2013 07:23) Reagovat
Hlídám, hlídám...Také mě děsí problémy s možným nedostatkem vápníku, takže od začátku těhotenství se na to zaměřuju.
Sylva, (05. 03. 2013 06:27) Reagovat
A berete v těhu nějaké potravinové doplňky na dočerpání vápníku a nebo se zaměřujete jen na stravu bohatou na vápník. Chystám se také otěhotnět, tak přemýšlím, jak si zajistit vápník. Myslím ale, že ve stravě by to mělo stačit. Nechci se zase cpát zbytečně nějakými potravinovými doplňky.
Helena, (04. 04. 2013 04:55) Reagovat
Zaměříte-li se na to v potravě, nemusíte do sebe cpát žádné doplňky.
Dita, (10. 01. 2013 15:34) Reagovat
U nás spíše lidem chybí nějaký minerál, třeba železo nebo tak. A když už se tak stane, tak má problémy, kterého dovedou k lékaři a tam se na to přijde. Je to většinou ve fázi, kdy ještě nejde o nedostatek, který by ohrožoval zásadně zdraví či život člověka. Je to jen takové varování.
Zdena, (16. 01. 2013 15:47) Reagovat
Mě zrovna chybělo to železo - jednu dobu, ale nebylo to tím, že by sem ho přijímala málo, ale hodně se mi ztrácelo. Naštěstí už je to dobrý.
Laura, (07. 02. 2013 07:55) Reagovat
A jak se může z těla nadměrně ztrácet nějaký minerál, třeba to železo. To nechápu.
Aneta, (19. 02. 2013 10:06) Reagovat
Železo se váže na červené krvinky, takže když krvácíte (zranění, silná menstruace, krvácení z konečníků), odchází z těla železo v nadměrném množství. V tomto případě je samozřejmě důležité najít příčinu a odstranit ji.
Markéta, (12. 03. 2013 18:41) Reagovat
A může být anémie primárním onemocněním - jako že jí mám, ale není přítomná žádná příčina v podobě zranění, silné menstruace atd., nebo je vždy nějaká příčina.
Elen, (27. 03. 2013 14:50) Reagovat
Vždy je nějaká příčina. Minimálně to, že vám chybí železo, které podporuje tvorbu krvinek, ale celkově je příčin obrovské množství od banálních až po závažné.
Kamila, (08. 04. 2013 05:44) Reagovat
Mám problém přimět své děti ke konzumaci ovoce a zeleniny. To už musí být, aby něco snědly. Obavám se, aby následkem toho neměly málo vitamínů a neovlivnilo to negativně jejich vývoj. Přemýšlím, jestli bych jim měla doplňovat vitamíny prostřednictvím potravinových doplňků. Na druhou stranu cpát je od dětství doplňky...Co myslíte? Děkuji za názory.
Aňa, (26. 04. 2013 05:54) Reagovat
[quote name="Kamila"]Mám problém přimět své děti ke konzumaci ovoce a zeleniny. To už musí být, aby něco snědly. Obavám se, aby následkem toho neměly málo vitamínů a neovlivnilo to negativně jejich vývoj. Přemýšlím, jestli bych jim měla doplňovat vitamíny prostřednictvím potravinových doplňků. Na druhou stranu cpát je od dětství doplňky...Co myslíte? Děkuji za názory.[/quote]Nepomůžu vám, protože mám úplně stejný problém. Ještě bych pochopila, že se jim nechce do zeleniny, ale ovoce je sladké...Někdy pomůže, když jim ovoce oloupu a přinesu milostivě na talíři nebo když připravím ovocný salát, ale je to boj.:)
Nový příspěvek
Copyright 2006–2019 © Vitamín-A.cz
Kontakty